Saturday, February 27, 2010

Pencacai yang bodoh, penakut dan tidak bermaruah

Tuan tuan dan Puan Puan,

Para pencacai Dr Mahathir sering tergolong kepada mereka yang tidak pandai dan cukup bodoh. Lebih lebih lagi mereka ni penakut dan tidak bermaruah. Biar saya buktikan/



Kita sudah tahu selok belok berkenaan penjualaan MV Augusta dan bagaimana kepimipinanan Dr Mahathir telah tergamak untuk membeli sebuah syarikat yang hampir muflis dengan harga yang begitu tinggi. Maka untuk menyelematkan Proton daripada terus menanggung beban hutang MV Augusta yang melebihi aset tunai (Cash asset), ianya dijual dengan harga RM 4, dengan syarat {roton sama sekali tidak lagi dibebani dengan hutang yang ditanggung oleh MV Augusta.

Lebih lebih lagi, pegangan Proton hanyalah 51%, baki 49% dipegang orang Itali. Tetapi kalau ada apa-apa tindakaan untuk memungut hutang MV Augusta yang bernilai beratus ratus juta ringgit, yang kena tanggung adalah Proton. Ni konsep senang - semua orang tahu apa yan dimaksudkan dengan unlimited liability berkenaan syarikat persendiraan.

Secara kebetulaan, syarikat MV Augusta berjaya dijual kepada Harley dan BMW. Kerana undang-undang GAAP , Harley Davidson dipaksa memberi tahu dengan jelas prestasi pelaburaannya dalam MV Augusta. Bagi BMW, ianya masih samar-samar kerana pelaburaan dalam MV Augusta tidak di senarai secara berasingaan. Tetapi dalam bab Harley Davidson, ianya cukup jelas - itulah kehendak GAAP yang mementingkan konsep keterbukaan dan ketelusaan, konsep yang tidak disenangi oleh pihak pencacai diatas.

Dan prestasi pelaburaan dalam MV Augusta adalah teruk sama sekali. Di beli di tahun 2008, dalam tahun 2009 syarikat Harley mengkatogerikan pelaburaan mereka dengan istilah "Loss from Discontinued Operation." Ini bermaksud MV Augusta akan dijual . Period. Bukan mereka menanggung kerugiaan semasa, bermaksud mungkin ianya akan pulih; isitlah Discontiuned Operation bermaksud cerai talak tiga.

Dengan ketelusaan GAAP (bukan pariah bernama GAP yang suka cakap bohong) maka kita boleh lihat dengan mata kita sendiri,  kerugiaannya yang ditanggung oleh Harley Davidson amat besar sekali, malah melebihi RM 500 juta. Harga saham RM 340 juta, so bermaksud bukan sahaja nilai saham adalah 0, lebih teruk lagi, Harley juga mengalami kerugiaan dari segi modal semasa.

[haley.bmp]

Semua orang yang celik perakauanan dan kewangaan paham benda macam ni. Hanya worang bodoh akan berhujah kononya dengan "keteraaan" Tengku Mahaleel, yang lebih pandai dari pengursaan syarikat Harley Davidson, maka Proton boleh mendapat pulangaan yang cukup baik dalam pelaburaan mereka dalam MV Augusta. Kononya, frame dan injin MV Augusta boleh diguna pakai untuk membikin kereta berjenama untuk kegunaan bandar.

Mungkin mereka jenis bodoh, bahlul dan tak paham - apa kelebihaan injin MV Augusta? Adakahnya lebih efisin? Mana datanya? Kepala otak hang-
Kata boleh bikin kereta yang cukup ringan. Beuk macam ni tak paham apa yang dimaksudkan dengan FEM (Finite Element Analysis). Kaedah FEM nilah yang kena digunakkan untuk mereka struktur kereta. Strutukur yang digunapakai untuk motosikal berbeza dengan kereta berbeza dengan kapal terbang. Setiap struktur ada kebaikkan dan kekurangaan masing-masing. Tiada strutukr yang paling baik - kalau struktur tu ringan sangat, ianya mungkin akan menghadapi kerosakkan yang teruk ketika terjadi kemalangaan. Kalau berat sangat, ianya memerlukan inijn berkuasa tinggi dan memakan minyak seperti Parpukari minum air toid.

Kita semua tahu - ni logik. Adakah MV Augusta mempunyai patent dalam teknologi logam? Kalau tidak - maksudnya there is no advantage. Period.

Tetapi pencacai masih tidak mahu mengalah. Masih nak kata bahawa Gevi SpA ni adalah berkait rapat dengan KJ. Masih binggung.


Ok senang je nak jawab soalan ni

Lihat timelain di atas, ianya mungkin tidak jelas saya beri pautaan.
http://www.alacrastore.com/mergers-acquisitions/Banca_Carige_S_p_A-1024735

Ini adalah sejarah M&A iaitu Merger Dan Acqusition. Gevi SpA ini diibaratkan sebagai Special Purpose Vehcile dan dikuasai oleh Banca Carige iaitu bank yang berdekataan dengan HQ MV Augusta

Websitenya disini : http://www.gruppocarige.it/ws/gruppo/jsp/index.jsp
Ni logonya : Gruppo Banca Carige

Dia syarikat yang Public Listed di Itali. Saya berhitung yang dialah si pemungut hutang bagi MV Augusta - maka senang dia nak membuat "restrukturing". Tapi kita kena jual kepada dia, kerana kalau tidak kita terkena badi kerana mesti membayar hutang beratus ratus juta. Pembeli MV Augusta iaitu Harley Davidson pun terkena badi kerana enggan belajar dari biznesman Melayu. Dia pi beli dan dia terus rugi.

So semuanya jelas. Dari kita kehilangaan RM 1 billion, kita rugi RM 560 juta. Kita rugi pun kerana Tun tak tahu macam mana nak menghitung nilai sesebuah syarikat. Sudah buat salah, dia pi menyalahkan Pak Lah. Lepas tu dia kononya mendakwa MV Augusta tu dah cukup kuat kerana terbaca cerita di Robb Ripot, sedangkan syarikat Harley Davidson (itulah the "Hog" dalam cerite Robb Ripot) sudah nak jual syarikat ni.

Aku tak tahu apa nak cakap. Bapa borek, anaknya rintik.
Macam itulah

Ni Parpu tak nak jawab...ish ish ish
@Parpukari. @daxmuhammad Now Parpu ANSWER ME. Berapa DM sponsor utk makan sewaktu kao ke Jerlun! Berapa biji telor, ekor ayam, lumbu dan sbg

5 comments:

Anonymous said...

After the sale of MV Agusta to Gevi, by March 2007, MV Agusta still bled as follows;

Mv Agusta terminated the balance sheet at 31 March 2007 with a turnover of 141.3 million (including Husqvarna), but margins all in negative terrain: operational management in the red for 7.1 million and a net loss of 34 4 million. To reduce the level of net financial debt was agreed the sale of Husqvarna to BMW, but the sale did not solve the many problems. The 92 million paid by the house of Bavaria Monaco went to repay bank debts and part of those to the Taxes. Finally, were ripianate losses of 2007.

Source: http://www.mvagusta.net/forum/showthread.php?t=15009

Wenger J. Khairy said...

Dear anon,
Thanks for the heads up. My response can be summed up by these 3 words :-
JENG, JENG, JENG

kgpadangbalang said...

Uncal, Ingat sudah lari dan delete sama ini blog, tapi ada datang balik. Saya gumbira.

Kita kena ingat, jangan biarkan orang bodoh 'overwhelm' kita, sampai yang salah jadi betul kerana tiada yang cuba refute guna fakta.

Uncal, harap jangan minum todi lagi, memang jadi lawak dan dapat gumbirakan hati, tapi sekejap saja sampai next fix. Stay sober uncal, we need you and your financial expertise and insights.

Rajakari said...

ni baik punya tuan sudah datang balik, dia kasi saya jadi gadener..tapi dia manya strik

Anonymous said...

Khairy,

As an UMNO Youth Leader, I sincerely hope you will go all out to promote national unity and harmony.

Please do not follow in the footsteps of Nazri of wanting to create racial discord and disharmony.

What goes round comes round to haunt you or your next generation.

You are a promising leader and youths look up to you.

Many Thanks.

A worried Rakyat